Wat weegt dat

Een onderwerp waarover regelmatig discussie is, is het (over)gewicht van een camper. Het laadvermogen is verschillend voor elke camper. Elke camper heeft een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) die afhankelijk is van het merk en type.
Je hebt campers met een MTM zwaarder dan 3500 kg. Hiervoor heb je wel een rijbewijs C1 nodig. Deze campers hebben meestal geen probleem met overgewicht. Je hebt ook kleinere campers (bijv.een  buscamper) waarbij de MTM vastgesteld is op 3200 kg. Voor campers met een MTM tot 3500 kg mag je rijden met een rijbewijs B.
De hoeveelheid bagage die je mag meenemen met een camper is een onderdeel van wat men noemt, het nuttig laadvermogen. Het nuttig laadvermogen is de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) min de rijklare massa.


MTM – rijklare massa = het nuttig laadvermogen.
Vele camperaars leggen echter deze gewichtsnormen naast zich neer, en laden alles wat ze denken nodig te hebben. Met als gevolg: veel overgewicht. Hierbij gaan ze er van uit dat er toch niet gecontroleerd wordt. Ook vergeten ze hun eigen veiligheid en die van zijn medepassagiers.
Technisch gezien levert de camper voldoende remvermogen om een massa van 3.850 kg veilig tot stilstand te brengen, mits het remsysteem in perfecte conditie verkeert. Het is echter een fabeltje dat je hierdoor 10% overgewicht zou mogen hebben vooraleer beboet te worden. Dit is niet zo. En bedenk, hoe zwaarder het voertuig, hoe groter de remafstand. Kans op uitbreken in bochten. De belasting van de banden met risico op een klapband!
In het geval van een ongeval kan het ook zijn dat de verzekering zich om die reden voor de kosten verhaalt op de verzekeringsnemer.
Je mag aannemen dat er meer en meer gecontroleerd wordt. In juni 2018 was er een actie in Duitsland. Op de autoweg rond Aken net voor de grens met België. Campers en vrachtwagens werden gewogen!
In Oostenrijk zijn er autowegen die uitgerust zijn met lussen en ANPR camera’s (camera’s met nummerplaatherkenning). Je rijdt over de lus en wordt automatisch gewogen. Bij overgewicht krijg je een proces-verbaal thuisgestuurd.
Slovenië! Doet regelmatig controles
Wordt je voertuig gewogen en heb je overgewicht dan moet je alles wat te veel is uitladen en achterlaten! Plus uiteraard de boete, en die zijn niet min.

Een overzicht:
België: een tolerantie van 2 tot 5% (MTM tot 3500kg = 70 tot 175 kg) is mogelijk maar zeker geen regel. Volgens het teveel gewicht kan de boete oplopen van 110 tot 330 euro met een maximum van 4 000 euro.
Denemarken: voor de bestuurder van een camper van max. 3500 kg MTM (huurder van de camper) bedraagt de boete 10 euro per % overgewicht. Voor de eigenaar van dat voertuig komt er nog 20 euro per % overgewicht bij. Voor een voertuig van + 3500 kg is dat respectievelijk 20 euro voor de bestuurder en 50 euro voor de eigenaar. Dus hier is het opletten als je je persoonlijk voertuig uitleent aan familie of vrienden.
Duitsland: bij een overgewicht van meer dan 5% is er voor bestuurder en eigenaar een boete van 10 euro, bij overgewicht van meer dan 10 of 15% bedraagt de boete 30 of 35 euro. Dus relatief “goedkoop”. Bij overgewicht van meer dan 20% is de boete al 95 euro. 25 tot 30% overladen is de boete al 140 tot 235 euro.
Frankrijk: bij overgewicht van het voertuig bedraagt de boete al snel 135 euro, met een maximum tot 750 euro. Bij overgewicht van meer dan 5% kan het voertuig zelfs in beslag genomen worden.
Groot Brittannië: eender hoeveel het overgewicht is kost de boete ten minste 60 pond (+/- 70 euro). Het maximum hier ligt omgerekend rond de 6.000 euro.
Italië: de MTM van de camper mag niet meer dan 5% overschreden zijn. Overtredingen hiertegen worden beboet met een bedrag van 41 euro tot maximaal 1.682 euro.
Nederland: overgewicht kost je daar 120 euro en dat met een maximum van 470 euro. De 5 tot 10% tolerantie geldt enkel voor beroepsvervoer.
Oostenrijk: overgewicht tot 5% kost je al 90 euro. Van 6 tot 10% loopt het op tot 170 euro. Vanaf 11 tot 15% kost het je 210 euro maar daar komt dan nog een persoonlijk vast te leggen administratieve boete bij. Het maximum bedraagt hier 5.000 euro. Ook kunnen dan bij het vaststellen van het overgewicht, de kosten voor extra weging op de bestuurder verhaalt worden alsook de kosten voor het overladen naar een ander voertuig.
Spanje: bij een MTM tot 10 ton, bedraagt de boete voor overgewicht tussen 6 en 15%, tussen de 301 en de 400 euro. Overschrijden van het MTM tussen 15 en 25% loopt de boete al op van 1.501 tot 2.000 euro, is het overgewicht meer dan 25% bedraagt de boete 3.301 tot 4.600 euro.
Zweden: bij overgewicht van meer dan 1 (één) % kost dat al 2 000 kronen (+/- 200 euro). Meer dan 20% overgewicht is dat bedrag al 2.500 kronen (250 euro), 30% overgewicht 3.000 kronen (300 euro) en bij 40% komt het al op 4.000 kronen (400 euro).
Zwitserland: bij een overgewicht van meer dan 100 kg bedraagt de boete al snel 85 euro. Bij campers tot 3.500 kg kost overgewicht van 100 kg tot 5% (175 kg) al vlug 170 euro. Campers van + 3.500 kg die overladen zijn tussen 100 kg en 5%, maar minder dan 1.000 kg overgewicht hebben, kost het je 215 euro. Is het overgewicht meer dan 5% dan volgt er een gerechtelijke vervolging en voor buitenlanders kan rijverbod volgen. In ieder geval moet het overgewicht afgeladen worden.

Bron boetes: Reisemobil Internationaal

Voor je vertrekt is het dus verstandig om eerst je camper te wegen. Daarvoor kun je naar een weegbrug in de buurt gaan of je kunt de camper zelf wegen met dit handige apparaatje. Meer hierover is te vinden op deze website onder het tabblad "laatste aankopen"

 

Ben je lid van de NKC dan krijg je geregeld berichten dat er een gratis weeg-dag wordt gepland waar je heen kunt gaan.

Je kunt natuurlijk ook even via google een weegbrug opzoeken bij jou in de buurt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten